מכרז ראשון להארכת קו הרכבת המהירה לתוך ירושלים מקודם על ידי הרכבת. במסגרתו יבוצעו עבודות לתימוך בית נבון ההיסטורי, שמתחתיו תיחפר הכניסה הראשית לתחנת הרכבת במרכז העיר
רכבת ישראל מקדמת מכרז ראשון במסגרת הארכת קו הרכבת המהירה לירושלים לתוך העיר. הפרויקט הענק כולל הארכה של מסילות הרכבת המהירה לתוך לב העיר, עם 2 תחנות חדשות, אחת במרכז העיר סמוך לכיכר הדוידקה, והשנייה במתחם החאן בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית של העיר, והקמת מסילות דיור תת-קרקעיות בסמוך לתחנת החאן, ובעתיד מתוכננת הארכה נוספת עד למתחם מלחה. עם זאת, כעת הפרויקט מתוקצב (בסכום של כ-4.6 מיליארד שקלים) רק עד לתחנת מרכז העיר.
הארכת הקו תאפשר לתגבר את שירות הרכבות לעיר לתדירות של 13 רכבות לשעה לכל כיוון, לעומת המצב הקיים בו פועלות עד 6 רכבות לשעה לכל כיוון. שירות הרכבות הצפוי כולל 4 רכבות בשעה לתל אביב דרך נתב"ג, 3 רכבות בשעה לחיפה דרך נתב"ג, 2 רכבות בשעה למודיעין, 2 רכבות בשעה לבאר שבע, ו-2 רכבות בשעה לראש העין, כפר סבא וחריש לאורך המסילה המזרחית שמוקמת בימים אלה.
התכנית להארכת הקו לירושלים טרם אושרה, אך נמצאת בשלבים מתקדמים לקראת אישור בועדה לתשתיות לאומיות, ולאחרונה פרסמה חוקרת מיוחדת שמונתה לשמיעת השגות והערות הציבור את דו"ח ההמלצות שלה. להערכת מומחי מדלן, התכנית תאושר עד סוף השנה, ועבודות ההקמה צפויות להתחיל ב-2025 ולהימשך עד 2032.
בציפייה לאישור התכנית, חברת רכבת ישראל מקדמת מכרז ראשון לביצוע תחנת מרכז העיר. תחנה זו תהיה כאמור ברחוב יפו, בסמוך לכיכר הדוידקה, ותכלול 2 כניסות, כניסה ראשית בסמוך לבית נבון ההיסטורי, וכניסה משנית במתחם קוקיא ברחוב המלך ג'ורג'. במסגרת תכנון הקו תישמר אפשרות להקמת כניסה נוספת ברחוב אגריפס. כניסה אפשרית נוספת בשכונת מאה שערים בוטלה בעקבות לחץ של העדה החרדית. המכרז שיתפרסם כנראה בימים הקרובים הוא עבור עבודות תמיכה בבית נבון ההיסטורי, שמיועד לשימור ושימושים מסחריים במסגרת פרויקט פרטי (מתחם בנין), וחפירה והעתקת תשתיות מתחתיו לצורך הקמת הכניסה הראשית לתחנה. כניסה זו תכלול 4 קומות תת-קרקעיות מתחת לבית נבון, עם 8 מעליות מהירות ומערך דרגנועים לרציפי הרכבת, שיהיו בעומק של כ-75 מטרים מתחת לפני הקרקע.