בלוג מדלן » מדריכי קניה » כל מה שצריך לדעת על דירה בהנחה והגרלות מחיר למשתכן

כל מה שצריך לדעת על דירה בהנחה והגרלות מחיר למשתכן

25/04/2022
דירה בהנחה

זוגות צעירים רבים בישראל, וכך גם לא מעט יחידים, חולמים על דירה משלהם. דירה שיוכלו להשקיע, לטפח ולעצב אותה כרצונם, דירה שבה יוכלו להקים משפחה. המציאות מראה אחרת ובשנים האחרונות מסתמן כי הקושי ברכישת דירה הוא רב מאד. כדי לעודד את אותם צעירים לרכוש דירות למרות הקושי ולאפשר להם להגשים חלום, מוצעים כיום מספר הסדרים על ידי המדינה שמאפשרים זאת. אחד מהם נקרא "דירה בהנחה". הרשמה לדירה בהנחה מתבצעת באתר של משרד הבינוי והשיכון.  תחת פרויקט נרחב זה נכנסות מספר אפשרויות של רכישת דירה, המוצעות על ידי משרד הבינוי והשיכון וגם רמ"י. אפשרויות אלו כוללות השכרת דירה או רכישת דירות בעלות מסובסדת ומסלולים משתלמים המקלים משמעותית על הרוכשים ועוזרים להם לרכוש דירה בתנאים ייחודיים.

יחד עם זאת, לא הכול ורוד. תחת "דירה בהנחה" ישנם לא מעט פרויקטי בנייה לא גמורים, עלול להיות מצב שבו הרוכשים יצטרכו לשלם גם שכירות וגם משכנתא ועוד ועוד. לפיכך חשוב מאד להבין את ההבדלים בין המסלולים וההסדרים, לבחון יתרונות וחסרונות ובעיקר גם להבין כהלכה את שוק הנדל"ן.

מה הקשר ומה השוני בין פרויקט דירה בהנחה לבין מחיר למשתכן?

פרויקט דירה בהנחה כולל, כאמור, מספר מסלולים והסדרים שונים של השכרה או רכישת דירה כדי לאפשר לזכאים ליהנות גם הם מתנאים מיוחדים. תחת הפרויקט הנרחב עצמו אפשר למצוא את "מחיר למשתכן", את מחיר מטרה, את מחיר מופחת וגם את דירה להשכיר. מחיר למשתכן הוא פרויקט הדגל של דירה בהנחה ומטרתו לאפשר לכל מחוסרי הדיור בישראל, שלא הצליחו עד עתה לרכוש דירה משלהם, לעשות זאת במחיר אטרקטיבי ובתנאים מצוינים. מסלול זה מיועד לזוגות נשואים, לזוגות ידועים בציבור, לרווקים, לגרושים או לאלמנים מעל לגיל 35 וגם לחד הוריים עם ילד קטין המתגורר עימם ונמצא בחזקתם. במסגרת תכנית זו יכולים הזכאים ליהנות מהנחות משמעותיות ברכישת דירות. כל זאת מתאפשר תודות לסבסוד שניתן ליזמים בעת קניית הקרקעות, שאותו אפשר להחיל על הדירות עצמן בעת מכירתן. ההנחות הניתנות במסגרת תכנית למשתכן יכולות להגיע לסכומים גבוהים מאד ולאפשר לרוכשים לרכוש דירות, הזולות במאות אלפי שקלים ממחירן הריאלי בשוק.
מי זכאי בתכנית דירה בהנחה ואיך מוציאים אישור זכאות
פרויקט דירה בהנחה מוצע לחסרי דירה ובמצבים מסוימים גם רלוונטי למשפרי דיור. חסרי דירה הם אותם אנשים ללא דירה על שמם (או, לא יותר משליש דירה על שמם) במהלך שלוש השנים האחרונות וכן כאלה שלא שכרו בטווח הזמן הזה דירה בדמי מפתח. אלה גם אנשים ללא רשות להקים יחידת דיור בנחלה שנמצאת במשק חקלאי, אנשים ללא זכויות בדירה שנמצאת עתה בשלבי בנייה או כאלה שאין להם זכות לדירה במסגרת קבוצת רכישה. כדי להוציא את אישור הזכאות לדירה בהנחה יש לפנות באופן מקוון לאתר האינטרנט של אחת מהחברות המורשות להנפיקו: לחברת מילבר, לחברת מילגם או לחברת אלונים. אפשר לעשות זאת גם פיזית דרך אחד מסניפי החברות עצמן. עלות הוצאת תעודת הזכאות עומדת על כ-240 ₪ והיא בעלת תוקף מסוים, שאותו ניתן להאריכו ללא תוספת תשלום באתר החברה.

אילו ערים כרגע הכי מבוקשות בפרויקט?

נכון למרץ 2022 ישנן למעלה מ-10,000 דירות במסגרת פרויקט דירה בהנחה. דירות אלו פזורות בכל רחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום, כאשר 10 הערים המובילות ברשימה מבחינת מספר הפרויקטים הרלוונטיים לתכנית הן הערים הבאות: לוד, עכו, דימונה, אופקים, ירושלים, טבריה, בית שאן, אילת, עפולה ובאר שבע (כאשר בדימונה יש את מספר הפרויקטים הגדול ביותר, העומד על כ-16 בעיר עצמה). הערים המבוקשות ביותר, מבחינת הביקוש, הן ערים מרכזיות מאד, הסמוכות לערים גדולות וכן ערים המציעות חינוך ברמה גבוהה, תעסוקה, תרבות ועוד. ירושלים ובאר שבע מציעות לא מעט אפשרויות ולכן רבים מחפשים אחר פרויקטים בהן, טבריה מועדפת על ידי לא מעט זוגות דתיים וכך גם בית שאן ולאחרונה זוכות לתהילה מחודשת גם ערים כדוגמת עכו, שנראה כי מתחילה בפריחה יפה ודימונה שזוכה ללא מעט תשומת לב חיובית בשנים האחרונות.

מה התהליך לאחר הזכייה?

נרשמת לפרויקט דירה בהנחה וקיבלתם הודעה על זכייה במייל או ב – SMS? ברכות על כך. בשלב ראשון, לאחר הזכייה, עליהם להמתין על לקבלתו של היתר בנייה. קבלת היתר זה מותנה בהכנת תכנית בניין מפורטת על ידי הקבלן, הגשת מסמכים נדרשים והמתנה לדיון בוועדה המקומית האחראית על כך. בשלב הבא עליכם לבדוק אפשרויות למימון הדירה וגם לוודא זכאות לקבלת משכנתא. זה הזמן לעבוד ביסודיות ולבחון לעומק את מסלולי המימון הקיימים כדי למצוא את המתאים. בשל היותכם זוכים בדירה בהנחה תוכלו ליהנות מקבלת משכנתא בתנאים מועדים ובמימון של עד 90 אחוזים מסך עלות הדירה. בשלב הבא, עליכם לבחור את הדירה עצמה בפרויקט ולחתום על חוזה הרכישה מול הקבלן.

שאלות נפוצות

ההגרלות של התכנית כולה נערכות לאורך כל השנה, כאשר ההגרלה הראשונה בסדרה התקיימה במרץ 2022 (הסתיימה ב-10.4.2022) ואילו הבאה תפתח ב-3 ביולי 22. 

תוצאות ההגרלה שנפתחת ביולי יתפרסמו בחודש אוגוסט 22. 

עם קבלת אישור הזכאות לדירה בהנחה ניתן להירשם להגרלות עצמן הנערכות במהלך השנה. כדי לעשות זאת יש להיכנס לאתר ההרשמה להגרלות (באמצעות סיסמא, המופיעה במייל שאותו מקבלים) ולבחור את הפרויקט או הפרויקטים המועדפים עליכם, אלה הפתוחים להרשמה. בהגרלות הראשונות ניתן להירשם לשלושה יישובים בלבד, ואילו בהגרלות הבאות בהמשך אפשר להירשם לכמה יישובים שרוצים, ללא כל הגבלה.

נכון ליוני 22 ישתתפו בהגרלה כ-25 ישובים ברחבי הארץ, בהם אילת, אשדוד, אלעד, בית שמש, דיר חנא, חיפה, ירושלים, נצרת, רמת גן, ראש העין ועוד.  

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים