בלוג מדלן » תכנון ופיתוח » אזור התעסוקה הבא של תל אביב, הוא בכלל לא בתל אביב

אזור התעסוקה הבא של תל אביב, הוא בכלל לא בתל אביב

24/01/2024
תל אביב

אזור התעשייה הוותיק, הממוקם במרחק רבע שעת נסיעה מתל אביב, נמצא בעיצומו של תהליך התחדשות שבסופו יהפוך לאזור תעסוקה מודרני ומבוקש

בצפון מזרח חולון, ממש על כביש 44, נמצא אזור התעשייה הוותיק של העיר, שנהנה מנגישות גבוהה וממיקום פנטסטי במרכז גוש דן. האזור, שגובל בשכונות מגורים שקטות, בעל יציאה משלו לכביש הבינעירוני – כך שנסיעה של רבע שעה לכיוון אחד תביא אתכם לכניסה לתל אביב ולנתיבי איילון, ואילו נסיעה קצרצרה לכיוון השני תביא אתכם למחלף השבעה שעל כביש 4. ואם זה לא מספיק, שירות התחבורה הציבורית באזור מעולה, וכולל מספר רב של קווי אוטובוס בין עירוניים וקווים אזוריים שחולפים בסביבה בתדירות גבוהה, כולל קו 172 למרכז תל אביב.

הפוטנציאל הגדול של אזור התעשייה הוותיק לא נעלם כמובן מעיניהם של היזמים: היה ברור שחבל "לבזבז" מיקום כזה במרכז הארץ וגישה כל כך נוחה על מפעלים, בתי מלאכה וחניוני משאיות ואוטובוסים. ואכן, בשנים האחרונות נמצא האזור בתנופת התחדשות שצפויה להפוך אותו ממתחם תעשייה מנומנם למתחם תעסוקה חדשני ושוקק חיים, עם בונוס לצדו – "השדרה הירוקה", פארק גדול ומושקע שמקדמת עיריית חולון לאורך כל צידו הדרומי של המתחם, שישתרע ממקווה ישראל ועד לחווה החקלאית שברחוב המלאכה, כ-106 דונם של מרחב עירוני ירוק הקושר בין שכונות המגורים השקטות למתחם התעסוקה, המסחר והפנאי המתחדש.

הדמיה של מגדל MIVNE חולון (באדיבות קבוצת מבנה)

הפרויקט הבולט ביותר כיום באזור התעשייה הוא MIVNE חולון, מגדל משרדים חדשני שעוצב בקפידה על ידי HQ אדריכלים בראשות ארז אלה, משרד שמאחוריו לא מעט פרויקטים שהפכו איקוניים. MIVNE חולון הוא מגדל משרדים בן 9 קומות בשטח כולל של כ-16 אלף מ"ר, שנבנה מעל מרכז מסחרי פתוח ובו מגוון חנויות, כולל סופרמרקט ענק ושלל חנויות אאוטלט. ב-MIVNE חולון יש חלונות מסך המאפשרים כניסת אור טבעי לעומק הקומה ותקרות גבוהות, כשהחלל הרחב (כ-1,800 מ"ר לקומה) מציע אפשרויות חלוקה רבות, מאופן ספייס ועד משרדים פרטיים קטנים וגדולים. על גג המבנה יש "רופטופ" שמיועד לרווחת השוכרים, עם כ-300 מ"ר עם נוף מטרופוליטני מרהיב לכיוון הים.

על הפרק: התחדשות ותוספת תחבורה ציבורית

הפיכת אזור התעשייה לאזור תעסוקה מודרני מתחוללת כבר היום, עם יותר מ-8 מתחמי התחדשות שמקודמים בסביבה, חלקם אמורים לכלול גם מגורים. בין הפרויקטים המקודמים גם מעבר של מטה חברת המים מקורות, ששוכן כיום ברחוב לינקולן בתל אביב, לבניין חדש בפינת הרחובות הפלד והמכתש, והפיכת מסוף וחניון האוטובוסים של דן, שצמוד ל-MIVNE חולון, לחניון חשמלי שמעליו שטחי מגורים, משרדים ומסחר.

המהפך של האזור צפוי לקבל רוח גבית עד סוף העשור, עם תחילת פעילותם של שני קווי תחבורה ציבורית מתקדמת באזור: הקו הירוק של הרכבת הקלה, שאמור להתחיל לפעול ב-2028 ויהיו לו תחנות במרחק של כ-4 דקות רכיבה על קורקינט (או הליכה של כרבע שעה); ובעיקר הקו הכחול – קו אוטובוסים מהירים בתדירות גבוהה, שיחבר בין ביל"ו סנטר בדרום למסוף האוטובוסים הראשי החדש שמתוכנן בצומת חולון, שצפוי להחליף את רוב פעילות התחנה המרכזית בתל אביב. הקו הכחול, שאמור גם הוא להתחיל לפעול ב-2028, יעבור לאורך כביש 44 הסמוך, עם תחנות גם ברחובות, נס ציונה ומרכז ראשון לציון. גם קו 3 של המטרו צפוי לעבור בסביבה, אולם זה לא יקרה לפני 2034 לפחות.

באזור התעשייה עצמו יש כיום מספר מסעדות, אך מסעדות רבות נוספות נמצאות במרחק משלוח קצר, כולל שיפודיות אגדיות במועצה המקומית אזור שמעבר לכביש, כמו אלברט, ועזרא ובניו. מסעדות נוספות ניתן למצוא בשכונות אחרות של חולון, שמספר רחובות מחברים אותן לאזור התעשייה.

פארק ענק יחבר בין אזור התעשייה לשכונות המגורים

עיריית חולון מאמינה גם היא בעתידו של אזור התעשייה הוותיק, וביכולת שלו להתחדש. על מנת לסייע בכך, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אישרה בינואר 2021 את תוכנית האב "השדרה הירוקה", מסמך מדיניות מנחה לשטח שמחבר בין אזור התעשייה לשכונות המגורים הצמודות לו, ומטרתו להפוך אותו למרחב עירוני ירוק שיקשר בין חלקי העיר השונים ויעודד את התחדשות אזור התעשייה. 

כיום יש בשטח שבין אזור התעשייה לשכונות המגורים הצמודות אליו לא מעט עצים גדולים ומרשימים, פארק שכונתי ואפילו פינת חי, אולם אלה לא מייצרים רצף ירוק. לצד השדרה יש גם מוסדות חינוכיים (כמו בי"ס הרצפלד), קהילתיים (קן צופים ומרכז מורשת יהדות אתיופיה) ודתיים שונים שמושכים אליהם רבים, אך הם מוקפים גדרות גבוהות ואינם מהווים חלק של ממש מהשדרה.

העירייה מעוניינת לפתח את השטח הענק ולהפוך אותו לפארק לינארי – שדרה ירוקה שתכלול מערכת שבילי רכיבה והליכה נרחבת ותשתרע בין מקווה ישראל לפארק החולות. מעברים עירוניים נגישים ומושכים יחברו את אזורי המגורים לאזור התעסוקה, והמרחב כולו יכלול שלל מוקדי פעילות ופנאי, מוקדי חקלאות וטבע עירוני, מקווי מים, מוסדות עירוניים – ואפילו מסחר ומגורים.

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים