בלוג מדלן » תכנון ופיתוח » מרכז פתח תקווה מתחדש: הקמת התחנה המרכזית החדשה של העיר מעלה הילוך

מרכז פתח תקווה מתחדש: הקמת התחנה המרכזית החדשה של העיר מעלה הילוך

27/09/2023
התחנה המרכזי החדשה של פתח תקווה

המבנה החדש – 9 קומות של בטון ופלדה שיוקדשו ברובן למשרדים, מסחר ובילוי – עתיד להיות מרכז עירוני מבוקש, עוגן להתחדשות מרכז העיר כולו

לאחר שנים ארוכות של עיכובים, הקמת התחנה המרכזית החדשה של פתח תקווה מעלה הילוך: בקרוב צפויות להסתיים העבודות על חניון הלילה החדש שליד בית העלמין ירקון, מה שיאפשר לפנות אליו את האוטובוסים ולהתחיל בהקמת התחנה החדשה בפועל. התחנה הישנה, שהוקמה לפני יותר מ-65 שנה, אמורה לפנות את מקומה לטובת מרכז תחבורתי משולב וחדשני, שיכלול מסוף אוטובוסים, את התחנה המזרחית ביותר של הקו האדום של הרכבת הקלה, מוניות ועוד. המבנה החדש – 9 קומות של בטון ופלדה שיוקדשו ברובן למשרדים, מסחר ובילוי – עתיד להיות מרכז עירוני ייחודי ומבוקש, עוגן להתחדשות מרכז העיר כולו.

התחנה החדשה, שתוכננה על ידי אדריכל ארז אלה מ-HQ אדריכלים, תכלול קומת טרמינל ואוטובוסים תת קרקעית, 3 קומות מסחר, 4 קומות משרדים וקומה טכנית, וסביבה תוקם רחבה וכיכר גדולה ומטופחת. בנוסף לאוטובוסים ולרכבת הקלה, התחנה החדשה כוללת גם תכנון עתידי לתחנת רכבת ישראל (בשלוחה ממסילת בני ברק-פתח תקווה). 

עלות הקמת התחנה, שאמורה להסתיים ב-2030, מוערכת ב-450 מיליון שקל, והיא פרויקט משותף של עיריית פתח תקווה, משרד התחבורה והחברה לפיתוח פתח תקווה. חניון הלילה, שעלות הקמתו מוערכת ב-80 מיליון שקל, כולל כ-230 מקומות חנייה לאוטובוסים, מבני נהגים, תחנות שטיפה ותחנות תדלוק. 

תורן של השכונות הוותיקות

התחנה החדשה עתידה להיות, כאמור, עמוד התווך של התחדשות מרכז פתח תקווה. לאחר שהשכונות החדשות בעיר, כמו אם המושבות החדשה ונווה גן, הפכו ללהיט בקרב משפחות וזוגות צעירים, כעת נראה שהגיע תורן של שכונות מרכז העיר הוותיקות להתחדש ולהפוך שוב אטרקטיביות

במרחק של כמה דקות הליכה מהתחנה המרכזית החדשה, למשל, נמצאת שכונת שיפר המתחדשת, שמציעה שילוב בין החיים התוססים במרכז העיר – שמציע שלל שירותים חיוניים במרחק הליכה מהבית, כך שלא חייבים להסתמך על הרכב הפרטי או על תחבורה ציבורית – לבין שקט כפרי.

אחד הפרויקטים הבולטים ביותר בשכונה מוקם בימים אלה על ידי חברת קטה יזמות ברחוב הרב משה בלוי 1, ובמסגרתו ייהרס בניין ישן בן 3 קומות לטובת בניין חדש בן 9 קומות ובו דירות 3, 4 ו-5 חדרים. הבניין, שנבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר, נמצא בקצה רחוב בלוי השקט, ממש בצמוד לגן גוברניק המטופח והנעים – מה שמקנה לו אווירה ירוקה, שקטה ונעימה. 

הפרויקט של קטה ברחוב הרב משה בלוי 1. מרחק הליכה קצרה מתחנת הרכבת הקלה

במרחק הליכה קצרה מהפרויקט נמצאים בתי ספר, גני ילדים וגינות שעשועים נוספות, אך גם מרכז העיר. כבר היום פועלת במרחק של  כ-300  מטר מהבניין (בקו אווירי) תחנת הקצה של הקו האדום של הרכבת הקלה, כך שההגעה מהבית לרמת גן, תל אביב ואפילו בת ים קלה ונוחה.

הפרויקט, שנמצא כיום במכירת Presale, מקודם על ידי קטה יזמות. קטה היא חברה פרטית בעלת חוסן פיננסי וגב כלכלי איתן, שלה מוניטין מצוין בהתחדשות עירונית והיא מדורגת כאחת החברות המובילות בפינוי בינוי במדד ההתחדשות העירונית של מדלן והמרכז לנדל"ן.

קטה מאמינה בשליטה מלאה בכל תחומי פעילותה: החל בתכנון מעמיק ויסודי, דרך הקפדה עיקשת על איכות ביצוע גבוהה, ועד לשימוש בחומרים איכותיים להשגת הגימור המושלם. 

במרחק הליכה: גינות ומוסדות חינוך

למרות שהיא ממוקמת בין מרכז העיר לאזור התעשייה סגולה, מרבית רחובותיה של שכונת שיפר, שנקראת על שם ההיסטוריון היהודי-פולני יצחק שיפר, צרים ושקטים (למעט דרך יוסף ספיר הראשית). יש בהם צריפים ובתים פרטיים שנבנו עם הקמת השכונה בשנות ה-30' של המאה הקודמת, לצד בנייני דירות בני 4-5 קומות. רק בשנים האחרונות החלו להיבנות בשכונה בניינים חדשים יותר, של עד 9 קומות, וכיום השכונה מכילה שילוב של כל סגנונות הבנייה הללו.

בשכונת שיפר עצמה יש מעט שטחי מסחר, אך במרחק הליכה יש מספר מרכזי קניות קטנים. מתחמי קניות רחבי ידיים אפשר למצוא באזור התעשייה סגולה, שנמצא במרחק הליכה קצרצרה. גם סגולה עצמו עובר מהפך בימים אלה, ומאזור תעשייה מסורתי הוא הופך לאזור תעסוקה מודרני וחדשני, עם מגדלי משרדים ומסחר לאורך כביש 40, מבני משרדים ומסחר נמוכים יותר בחלק שקרוב לשכונה, ומבני תעשייה רק באזור הצפוני, המרוחק מהשכונה. 

הרב משה בלוי 1. לגור במרכז, להרגיש בכפר

בעתיד צפויים לעבור שני קווי מטרו במרחק הליכה מהשכונה. תחנות של קו 2, שיגיע לבני ברק, רמת גן ותל אביב, יוקמו בסמוך לבית העירייה ולסגולה, ותחנה של קו 3, שיגיע להרצליה פיתוח, בקעת אונו, צפון תל אביב ובת ים תוקם בסמוך לבית החולים בילינסון.

מחירים: זינוק של כמעט 50% ב-5 שנים

הפוטנציאל הגדול של שכונת שיפר לא נעלם מעיני רוכשי הדירות. כ-18 פרויקטים של תמ"א 38 או בנייה חדשה הושלמו בשכונה עד כה, והמחירים בה נסקו ב-47% ב-5 השנים האחרונות. לשם השוואה, בפתח תקווה כולה נרשמה באותה תקופת זמן עליית מחיר של 40%, ואילו בישראל כולה עלו המחירים בכ-27%. 

מרכז פתח תקווה כולו נמצא כיום בעיצומו של גל התחדשות שמושפע רבות מהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, גל שצפוי להגיע לשיאו עם השלמת התחנה המרכזית החדשה ב-2030. נראה שהשילוב שמציעה שכונת שיפר כבר היום – נגישות גבוהה, קירבה למוקדי עניין וסביבת מגורים שקטה – קורץ לרבים, וזאת בנוסף לאפשרות ברורה לעליית ערך עתידית.

(הדמיית התחנה המרכזית החדשה: HQ אדריכלים)

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים