בלוג מדלן » תכנון ופיתוח » הרחוב מספר 1: מה יש בכתובת הרצל 73 בערים שונות בישראל?

הרחוב מספר 1: מה יש בכתובת הרצל 73 בערים שונות בישראל?

22/04/2021
רחוב הרצל חיפה

לכבוד יום העצמאות ה-73, יצאנו לברר מה יש בכתובת הרצל 73 בערים שונות ברחבי המדינה. לדברי טל קופל, מנכ"ל madlan, "כמעט בכל ערי הארץ רחוב הרצל הוא רחוב ותיק ומרכזי מאוד: בתל אביב, למשל, מספרו הסידורי של הרחוב בעירייה הוא 1, והוא הרחוב האורבני המרכזי שסביבו נבנתה העיר.

"גם אם בתחילה יועדו למגורים, עם השנים הפכו רוב ה'הרצלים' לרחובות סואנים שעיקרם הוא משרדים ומסחר. בהיעדר תושבים ועם התגברות התנועה, הרעש והפיח מרבית ה'הרצלים' החלו לסבול מהזנחה. כיום אלו רחובות חשובים ומרכזיים, אבל דווקא בגלל זה רובם כאלה שחווית המגורים בהם לא מיועדת לכל אחד, אם בכלל".  

הרצל 73 תל אביב, שכונת פלורנטין

מה יש כאן: בניין חד קומתי ובו חנות ארונות.

מי גר כאן: אף אחד.

כמה עולה: העסקה האחרונה בסביבה נערכה ב-13 באוקטובר 20', אז נמכרה דירת 2 חדרים בקומה השלישית של הרצל 66 ב-2.35 מיליון שקל, מחיר המשקף עלות של 50 אלף שקל למ"ר. כיום עומד המחיר הממוצע למ"ר בשכונה על כ-44.3 אלף שקל למ"ר.

עוד על הסביבה: רחוב הרצל הוא הרחוב המרכזי של אחוזת בית, ונחשב לרחוב הראשון בעיר העברית הראשונה. הוא תוכנן כרחוב עירוני שמסביבו צמחה העיר, ואפילו ניתן לו מספר 1 ברשימת רחובות העיר. כיום הרצל הוא רחוב מסחרי ברובו, סואן ולא נקי במיוחד, והוא ידוע בחנויות הרהיטים הרבות שמרוכזות בו. הרחוב חוצה את שכונת פלורנטין מדרום לצפון, שכונה משופעת בצעירים בגלל שילוב של מחירי שכירות נמוכים (יחסית), חיי לילה תוססים ומגוונים, ופעילות ברחובות מסביב לשעון. בבחירות האחרונות הצביעו מרבית תושבי השכונה (25%) למפלגת העבודה. בגלל אופייה הייחודי פלורנטין אמנם מושכת גם משפחות צעירות, אבל בתי הספר בשכונה קיבלו ציון ממוצע של 35 במדד מדלן לחינוך, לעומת ממוצע עירוני של 69.

לכל הדירות למכירה בפלורנטין >>

הרצל 73 חיפה, שכונת הדר הכרמל

מה יש כאן: מבנה חד קומתי ובו סניף של בנק הפועלים וסניף של קופת חולים מכבי.

מי גר כאן: אף אחד.

כמה עולה: העסקה האחרונה בסביבה נערכה בפברואר האחרון, אז נמכרה דירת 2 חדרים בקומה הראשונה של הרצל 79 ב-305 אלף שקל, מחיר המשקף עלות של כ-7,500 שקל למ"ר. זאת לעומת מחיר ממוצע של 11,300 שקל למ"ר בשכונת הדר הכרמל כולה.

עוד על הסביבה: הדר (או בשמה הרשמי "הדר הכרמל") היא שכונה במורד הכרמל, בין מרכז הכרמל לעיר התחתית. השכונה שימשה בעבר כמרכז העיר, והיא עדיין מאופיינת ברחובות מסחריים ראשיים – שהרצל הוא אחד מהם. לפיכך, בניגוד למרבית השכונות בחיפה יש בשכונה תחבורה ציבורית תדירה ונוחה, והמטרונית אפילו עוברת ברחוב המקביל להרצל (רחוב החלוץ). עם זאת, במשך שנים סבלה הדר מהזנחה חמורה, וכיום מרבית האוכלוסייה בה היא ממעמד סוציו-אקונומי נמוך (3 מתוך 10). בשנים האחרונות נכנסו קהילות צעירים לשכונה, והן מקדמות פעילויות חברתיות שונות ופותחות בה בתי עסק חדשים ואופנתיים. בבחירות האחרונות הצביעו מרבית תושבי השכונה לישראל ביתנו (17%) ולליכוד (17%).

לכל הדירות למכירה בהדר הכרמל >>

הרצל 73 ראשון לציון, שכונת רמב"ם

מה יש כאן: בניין מגורים/משרדים להשכרה בעל חזית מסחרית שוקקת, עם סניף של בנק מזרחי טפחות, צ'יינג' ומעבדה סלולרית.

מי גר כאן: המדד הסוציו אקונומי של שכונת רמב"ם הוא 5/10, כשמרבית התושבים עוסקים במקצועות שמוגדרים כ"צאוורון כחול". בבחירות האחרונות המפלגה הפופולרית ביותר בשכונה היתה הליכוד. 

כמה עולה: העסקה האחרונה בבניין נערכה בספטמבר 12', אז נמכרה דירת 3 חדרים בקומה השנייה ב-1.38 מיליון שקל, מחיר המשקף עלות של כ-21 אלף שקל למ"ר. כיום עומד המחיר הממוצע למ"ר בשכונה על כ-19 אלף שקל.

עוד על הסביבה: רחוב הרצל הוא אחד הרחובות הראשיים במרכז ראשון לציון, התנועה בו סואנת, הבנייה צפופה ויש מצוקת חנייה. מצד שני, מספר 73 נמצא בחלק המרכזי של הרחוב, כך שהוא קרוב מאד לשלל אטרקציות ראשון לציוניות: המדרחוב שבו ניתן למצוא מגוון חנויות ומקומות לאכול, היכל התרבות, יקבי כרמל ההיסטוריים וגן המושבה הגדול והמטופח. בסמיכות לבניין פועלות 2 אנטנות סלולריות ויש צומת מסוכן אחד (ביאליק-עין הקורא). הבניין שייך לאזור הרישום של בית הספר חביב, שנחשב לבית הספר העברי הראשון בעולם, ושקיבל ציון 53 במדד מדלן לחינוך (לעומת ממוצע עירוני של 75 וממוצע ארצי של 56).

לכל הדירות למכירה בשכונת רמב"ם >>

הרצל 73 בני ברק, שכונת פרדס כץ

מה יש כאן: בית מגורים דו משפחתי ודו קומתי צנוע מאוד שנבנה ב-1950.

מי גר כאן: המדד הסוציו אקונומי של שכונת פרדס כץ הוא 3/10, והיא נחשבת לשכונה חלשה מאוד. מרבית התושבים בה (44%) עוסקים במקצועות שנחשבים ל"צאוורון כחול", ויש גם אחוז ניכר (37%) של לא מועסקים. בבחירות האחרונות המפלגה הפופולרית ביותר בשכונה היתה ש"ס.

כמה עולה: הבניין נמכר לאחרונה באוקטובר 20' תמורת 1.1 מיליון שקל, מחיר המשקף עלות של כ-26 אלף שקל למ"ר. זאת לעומת מחיר ממוצע של 22.5 אלף שקל למ"ר בשכונה כיום.

עוד על הסביבה: בעבר נחשבה פרדס כץ לאחת השכונות היחידות בבני ברק שאינן חרדיות, אולם כיום עולה מספר החרדים המתגוררים בה על מספר החילונים. רחוב הרצל הוא רחוב דו כיווני צר ופנימי בשכונה, והוא נמצא במרחק הליכה קצרה מהרחוב המרכזי שלה, אבו חצירא, שמוביל לקניון איילון ואזור התעסוקה שסביבו ברמת גן. לאורך רחוב אבוחצירא יש גם בתי עסק שונים, מסעדות ואת שוק פרדס כץ החצי נטוש, שמיועד לפינוי בינוי ובמקומו אמורים להיבנות 292 דירות בבניינים של 6 קומות, שטחי תעסוקה, מסחר, מסוף אוטובוסים ו-6 גני ילדים. הרצל 73 נמצא לא רחוק מפינת רחוב ז'בוטינסקי, ציר מרכזי סואן ורועש שהקו האדום של הרכבת הקלה יעבור לאורכו – ואז תהיה לתושבים תחנה במרחק הליכה, והם יוכלו להגיע בקלות לפתח תקווה או לתל אביב ובת ים. בתי הספר בשכונה קיבלו ציון 51 במדד מדלן לחינוך, מעל הציון העירוני שהגיע ל-43 בלבד, אבל מתחת לממוצע הארצי (56).

לכל הדירות למכירה בפרדס כץ >>

הרצל 73 לוד, שכונת העיר העתיקה

מה יש כאן: בניין מסחרי בן 2 קומות שנבנה ב-1970 ושימש בין היתר כסניף בנק לאומי וסניף דואר, וכיום משמש כגן ילדים. 

מי גר כאן: אף אחד.

כמה עולה: הבניין נמכר לאחרונה ביוני '19 תמורת 1.15 מיליון שקל, מחיר המשקף עלות של כ-4,250 שקל למ"ר, מחיר אופייני לסוג הנכס באזור זה. 

עוד על הסביבה: לוד העתיקה נותרה כמעט ריקה מאדם לאחר מלחמת העצמאות, ואוכלסה על ידי יוצאי מעברות מהסביבה. ב-1955 נהרסה העיר העתיקה כליל בהתאם לתוכנית אדריכלית שהוכנה עבורה, והבנייה בה מאז הייתה מעטה. גם כיום, הסביבה של הרצל 73 מאופיינת בעזובה רבה ובמגרשים נטושים. 

המדד הסוציו אקונומי של השכונה הוא 2/10, והיא נחשבת חלשה מאוד. גרים בה יחד יהודים וערבים, חילונים ודתיים, ובבחירות האחרונות הצביעו מרבית תושבי השכונה לליכוד. עם זאת, ישנן תכניות משמעותיות להתחדשות הבינוי בשכונה ובסביבתה הכוללות תוספת של אלפי דירות ושטחי תעסוקה נרחבים לאזור, וכן שימור של מבנים ומתחמים עתיקים. על ציר הרצל עצמו מתוכננים לקום שני מערכי תחבורה ציבורית מתקדמים: הקו החום (שכרגע מתוכנן בטכנולוגיה חדשנית של אוטובוסים אוטונומיים שייסעו במסלול ייעודי) יחבר בין האזור לבין מערב ראשון לציון עד סוף העשור, וקו רכבת תחתית מהירה שמתוכנן לעתיד הרחוק יותר יחבר את האזור למרכז תל אביב (אם כי הקמת השלוחה ללוד מוטלת בספק). בתי הספר בשכונה קיבלו ציון 44 במדד מדלן לחינוך, בדומה לציון העירוני, אבל מתחת לממוצע הארצי (56).

לכל הדירות למכירה בעיר העתיקה של לוד >>

הרצל 73 נהריה, שכונת מרכז העיר

מה יש כאן: בניין מסחרי בן 2 קומות שנבנה ככל הנראה בשנות ה-40' של המאה הקודמת, וכיום יש בו סושי בר וחנות לאביזרי רכב בקומת הקרקע, ומשרד עורכי דין בקומה העליונה. 

מי גר כאן: אף אחד.

כמה עולה: העסקה האחרונה בסביבה נעשתה בדצמבר 20', אז נמכרה דירת 4 חדרים בקומה החמישית של הרצל 71 ב-800 אלף שקל, מחיר המשקף עלות של כ-8,800 שקל למ"ר. כיום עומד המחיר הממוצע בשכונה על 13,300 שקל למ"ר.

עוד על הסביבה: רחוב הרצל הוא אחד מהרחובות הראשיים בעיר, ומספר 73 סמוך מאוד למקום בו הוא חוצה את שדרות הגעתון, שלאורכן יש מסעדות ובתי קפה רבים. בעורף המגרש יושבת התחנה המרכזית של נהריה, ומעברו השני של רחוב הרצל נמצא בניין העירייה. תחנת הרכבת העירונית וקניון ארנה הגדול נמצאים שניהם במרחק הליכה, והאזור כולו מלא בחנויות שונות. המדד הסוציו אקונומי של מרכז העיר הוא 6/10, ומרבית התושבים הם חילונים שעוסקים במקצועות שמוגדרים כ"צווארון כחול". בבחירות האחרונות המפלגה הפופולרית ביותר בשכונה (37%) היתה הליכוד. 

בעתיד מתכננת העירייה לאפשר הקמת מגדלים של עד 25 קומות לאורך שדרות הגעתון, אך ספק רב אם יש לכך היתכנות כלכלית כיום. עם זאת, בגלל המיקום המרכזי והקירבה לאמצעי תחבורה, מתוכננים באזור כמה פרויקטים של התחדשות עירונית, הנמצאים בשלבים שונים.

לכל הדירות למכירה במרכז העיר נהריה >>

הרצל 73 רמלה, שכונת השופטים

מה יש כאן: בניין מסחרי ישן בן קומה אחת עם כמה חנויות, בהן בוטיק שמלות ערב וחנות ציוד אורתופדי.

מי גר כאן: אף אחד.

כמה עולה: העסקה האחרונה האזור נערכה במרץ השנה, אז נמכרה דירת 3 חדרים בקומה השלישית של הרצל 76 ב-925 אלף שקל, מחיר המשקף עלות של 13,400 שקל למ"ר, בדומה למחיר הממוצע בשכונה שעומד כיום על 13,300 שקל למ"ר.

עוד על הסביבה: שכונת השופטים היא שכונה מרכזית שצמודה לעיר העתיקה של רמלה מצד אחד, ולמסילת הרכבת לתל אביב מצד שני. שדרות הרצל מתפקדות כציר מסחרי ראשי של העיר, עם חנויות רבות לאורכן, ומדרום להן נמצאת העיר העתיקה ובה השוק המפורסם וכנסיות שונות. בעשור האחרון נבנו באזור של הרצל 73 כמה בנייני דירות חדשים, אך מרבית הבנייה באזור עדיין ישנה. 

לאחר מלחמת העצמאות נותרה העיר כמעט ריקה מתושבים, אך במהרה התמלאה בעולים חדשים. כיום מתגוררים בשכונה יהודים וערבים, והמדד הסוציו אקונומי שלה הוא 2/10, מדד נמוך שמצביע על אוכלוסייה חלשה מאוד. 58% מהתושבים מוגדרים כעוסקים במקצועות "צווארון כחול" ול-72% מהם אין תעודת בגרות. בבחירות האחרונות המפלגה הפופולרית ביותר בשכונה היתה הליכוד. בתי הספר בשכונה קיבלו ציון 51 במדד מדלן לחינוך, גבוה מהציון העירוני שעומד על 34, וקצת נמוך מהממוצע הארצי (56).

עד סוף העשור צפוי לפעול ברחוב הקו החום (קו אוטובוסים ללא נהג שייסע במסלול ייעודי) שיחבר את האזור למערב ראשון לציון, ובעתיד הרחוק יותר ייתכן ותהיה תחנת מטרו בסמוך לתחנת הרכבת.

לכל הדירות למכירה בשכונת השופטים >>

הרצל 73 אור יהודה, שכונת שיכון ממשלתי

מה יש כאן: בית דו משפחתי בן 2 קומות.

מי גר כאן: המדד הסוציו אקונומי של השכונה הוא 4/10, ול-67% מתושביה אין תעודת בגרות. בבחירות האחרונות הצביעו 52% (!) מתושבי השכונה לליכוד.

כמה עולה: העסקה האחרונה שנערכה בסביבה הקרובה נעשתה במרץ 18', אז נמכר הבית בהרצל 60 ב-1.7 מיליון שקל, מחיר המשקף עלות של כ-16 אלף שקל למ"ר. כיום נמכרים נכסים בשכונה בכ-21 אלף שקל למ"ר.

עוד על הסביבה: שכונת שיכון ממשלתי נמצאת במערב העיר, ובאזור של הרצל 73 יש לא מעט צמודי קרקע ודו משפחתיים, כמה מרכזים מסחריים ומבני ציבור כמו בתי כנסת ובתי ספר. בתי הספר בשכונה קיבלו ציון של 70 במדד מדלן לחינוך, מעט יותר מהממוצע העירוני (67) ויותר מהארצי (56). 

במרחק הליכה קצרה מהרצל 73 נמצא מתחם גניש, מתחם שבו אמור להיערך פינוי בינוי שהתוכנית לו כבר אושרה הן בוועדה המקומית והן במחוזית. במסגרת הפינוי בינוי יוחלפו 3 מבני שיכון בני שלוש קומות ב-5 מגדלים בני 17 קומות ובהם 400 דירות, לצד שטח ציבורי פתוח של 450 מ"ר וחזית מסחרית – מה שעשוי לרמז על תחילת התחדשות של האזור ואף למשוך אליו אוכלוסייה חזקה יותר. בנוסף, בכביש 461, שנמצא במרחק הליכה של כ-10 דקות מהרצל 73, תוקם תחנה של הקו הסגול של הרכבת הקלה, שאמור להיפתח ב-2027 ולאפשר נסיעה נוחה למרכז תל אביב, לתל השומר ולאוניברסיטת בר אילן. 

לכל הדירות למכירה בשיכון ממשלתי >>

הרצל 73 רחובות, שכונת שעריים

מה יש כאן: בית דירות קטן בן 2 קומות.

מי גר כאן: המדד הסוציו אקונומי של שכונת שעריים הוא 4/10, לכשני שליש מהתושבים אין תעודת בגרות, וחצי מהם מועסקים בעבודות שמוגדרות 'צווארון כחול'. 49% מתושבי השכונה הצביעו בבחירות האחרונות לליכוד. 

כמה עולה: העסקה האחרונה שנערכה בסביבה הקרובה נעשתה בפברואר 20', אז נמכרה דירה בהרצל 96 ב-1.73 מיליון שלק, מחיר המשקף עלות של כ-18 אלף שקל למ"ר. המחיר הממוצע למ"ר בשכונה כיום הוא 16,600 שקל למ"ר.

עוד על הסביבה: הרצל הוא הרחוב הראשי של רחובות, ולאורכו יש מגוון אפשרויות קנייה ומבני ציבור, כולל המרכז הקהילתי "תקוותנו" שנמצא מעבר לרחוב מהבית בהרצל 73. ברחוב אברבנאל הסמוך ישנו המרכז למורשת יהדות תימן וקהילות ישראל שהוקם לאחרונה על ידי העירייה. שעריים היא אחת מהשכונות ה'תימניות' של רחובות, ומוכרת גם בזכות קבוצת הכדורגל "מכבי שעריים" שאמנם משחקת בליגות הנמוכות, אבל מהווה מקור לגאווה לתושבי השכונה. בתי הספר בשכונה קיבלו ציון של 56 במדד מדלן לחינוך, בדומה לממוצע הארצי, אך נמוך מהממוצע העירוני שעומד על 65.

הבית ברחוב הרצל 73 ועוד מספר בתים בסביבה מיועדים להתחדשות עירונית במסגרת תכנית של הועדה הארצית למתחמים מועדפים לדיור. לפי התכנית יהרסו הבתים שתחומים ברחובות סעדיה גאון, הרצל, יצחק מוגזח ואפרים זק"ש, ובמקומם יוקמו 530 דירות חדשות ב-6 מגדלים בני 24-28 קומות, וביניהם פארק גדול. מדובר בתכנית בשלבים ראשוניים של תכנון שלא צפויה לצאת לפועל בעשור הנוכחי.

עוד מתוכנן באזור קו מטרו (רכבת תחתית מהירה) שיעבור ברחוב הרצל ויגיע למרכז תל אביב, אבל גם הוא בשלבי תכנון ראשוניים ולא צפוי להיפתח לפני 2040.

לכל הדירות למכירה בשעריים >>

הרצל 73 דימונה, שיכון 3 קומות

מה יש כאן: בניין רכבת בן 3 קומות.

מי גר כאן: המדד הסוציו אקונומי של שיכון שלוש קומות הוא 2/10, כך שמדובר באיזור חלש מאוד. אחוז הילדים בשיכון עומד על כ-41%, נתון גבוה יחסית, ו-52% מתושבי השכונה הצביעו בבחירות האחרונות לליכוד.

כמה עולה: העסקה האחרונה בבניין הייתה ב-2014, אז נמכרה דירת 3 חדרים ב-300 אלף שקל, מחיר שמשקף עלות של כ-7,500 שקל למ"ר. המחיר הממוצע למ"ר בשכונה כיום הוא 5,800 שקל למ"ר.

עוד על הסביבה: מעברו השני של הרחוב נמצא מתחם מפעל כיתן, שעליו מתוכננת לקום שכונה גדולה ובה כ-1,600 דירות בבנייה של עד 10 קומות, פארק עירוני גדול וחנויות רבות. 

כמו כן, לא רחוק מהבית בהרצל 73 נמצאים מתנ"ס וגינה ציבורית מושקעת יחסית, התחנה המרכזית של דימונה ומבני ציבור שונים, כמו בית העירייה והיכל התרבות, ומרכז מסחרי. במרחק רכיבה של כ-7 דקות על אופניים נמצאת תחנת הרכבת, ממנה אפשר לתפוס רכבת לבאר שבע ומשם לרחבי הארץ. 

בתי הספר בשכונה קיבלו ציון 53 במדד מדלן לחינוך, מעט מעל הממוצע העירוני (שעומד על 52) ומעט מתחת לממוצע הארצי (56).

לכל הדירות למכירה בשיכון 3 קומות >>

הכתבה "הרחוב של המדינה" מאת אור אליעז, שפורסמה ב-mako ב-15.4.21, התבססה על המחקר

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים