בלוג מדלן » תכנון ופיתוח » לא רק לבעלי קרקעות: מהו חוק התכנון והבנייה, ולמה כדאי להכיר אותו

לא רק לבעלי קרקעות: מהו חוק התכנון והבנייה, ולמה כדאי להכיר אותו

28/01/2021
חוק התכנון והבנייה

חוק התכנון והבנייה הוא החוק העיקרי שמסדיר את תחום התכנון והבנייה בישראל. הוא קובע את מבנה מערכת התכנון (ועדות תכנון ארציות, ועדות תכנון מחוזיות ומקומיות), סוגי תוכניות מתאר והליכי האישור שלהן, הליכי הוצאת היתרי בנייה, מתי יש לשלם פיצויים או להטיל היטלי השבחה, ועונשים על אי מילוי הוראות החוק. החוק נחקק לראשונה ב-1965 על בסיס פקודות מימי המנדט (חוק התכנון והבנייה התש"כ 1965), אך הוא שונה רבות במהלך השנים. מומחי מדלן עם המדריך. 

מהו חוק התכנון והבנייה?

בחוק התכנון והבנייה יש התייחסות למספר נושאים עיקריים:

  • מבנה ופעילות מערכת התכנון – הגדרה חוקית של מוסדות התכנון ושל תהליכי התכנון.
  • הגבלת זכויות הקניין של בעלי קרקעות – במטרה למנוע בנייה בלתי מרוסנת על ידי קביעת הוראות בתוכניות, במקביל להגדרת סטיה מתוכנית והפקעות.
  • רישוי בנייה – הוראות להוצאת היתרי בנייה, שימושים חורגים והקלות.
  • עונשים – קביעת העבירות בתחום הבנייה, והעונשים החלים עליהן.

מהו תיקון 101 לחוק?

ב-2014 נכנס לתוקפו תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, שהכניס בו מספר שינויים על מנת לחזק את השלטון המקומי ועצמאותו התכנונית, במטרה לזרז הליכי תכנון ובנייה. 

התיקון כלל שינויים בנושאים הבאים:

  • הרחבת סמכויות הוועדות המקומיות.
  • קביעת זמנים מירביים לטיפול בתוכניות ובקשות בינוי, עם אפשרות למעבר בין ועדות במקרה של התארכות הטיפול.
  • הגברת השקיפות של עבודת מוסדות התכנון.
  • הגדרת מקרים בהם לא נדרש היתר בנייה.
  • ייעול ושיפור הליכי הרישוי והבקרה על ביצוע הבנייה.

מהם הסעיפים המרכזיים בחוק התכנון והבנייה?

סעיף 145. סעיף זה עוסק ברישוי הבנייה, ומגדיר מתי נדרש היתר בנייה ומתי ניתן לבנות בלעדיו, כמו גם את הליכי הוצאת ההיתר והחובות של מבקש ההיתר ושל נציגי השלטון. הסעיף קובע, למשל, ששינוי פנימי בבניין שאינו בעל השפעה על שטח הדירה, הרכוש המשותף או חוזק הבניין – לא דורש הוצאת היתר בנייה. עם זאת, גם עבודות שלא דורשות היתר בנייה נדרשות לעמוד בלשון החוק ובתקנות התכנון והבנייה.

סעיף 149. סעיף זה מאפשר לוועדה המקומית להתיר שימוש חורג בנכס או לתת הקלה בבקשה להיתר. הסעיף קובע את התנאים לאישורים אלה, מתוך כוונה מצד אחד להרחיב את סמכויות הוועדות המקומיות ולזרז הליכי תכנון ובנייה, אך מצד שני לוודא עמידה בתנאים מסויימים, לרבות יידוע של השכנים.

סעיף 197. סעיף זה קובע שעל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לפצות בעלי נכסים שנמצאים בתוך או בצמידות לתוכנית שאישרה הועדה במקרה שהתוכנית פוגעת בנכס, בין אם פגיעה ישירה (כמו במקרה שנחסמת האפשרות לחנות בבניין) או פגיעה עקיפה (אישור בניין גבוה יותר בסמיכות, כך שהנוף מהדירה מוסתר). תביעת הפיצוי באה בעקבות אישור התוכנית הפוגעת, ולא צריך לחכות לבנייה ולפגיעה עצמה. סעיף נוסף בחוק, סעיף 200, קובע מקרים בהם יש פטור מפיצויים.

מהן תוכניות מתאר ואיך הן קשורות לחוק?

תוכנית מתאר היא מסמך בעל תוקף חוקי שמסדיר את השימוש בקרקע בשטח מסוים. תוכניות מתאר קובעות איפה, מה וכמה אפשר לבנות על הקרקע, והסמכות החוקית עבורן ניתנה בחוק התכנון והבנייה. החוק מגדיר את סוגי תוכניות המתאר הקיימות, את ההיררכייה שלהן, את תכולתן ואת תהליך האישור שלהן. עוד קובע החוק את חובת יידוע הציבור לגבי התוכנית, הזכות להתנגד לה, לוחות הזמנים לאישור תוכניות, ונהלים שונים להבטחת שמירה על הסביבה, שימור מבנים ועוד.

בחזרה לאתר מדלן >>

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים