בלוג מדלן » מדריכי קניה » כל מה שרציתם לדעת על מפרט קבלן ולא היה לכם את מי לשאול

כל מה שרציתם לדעת על מפרט קבלן ולא היה לכם את מי לשאול

17/12/2023
דירת סטודיו

"המפרט שלנו מייתר צורך בשדרוגים", כך אומרים בקבוצת אלמי, שסייעה לנו לערוך את המדריך האולטימטיבי למפרט קבלן – זה שקובע איך ייראו החיים בדירה החדשה שלכם

כדי להכין את המדריך המלא למפרט קבלן, נעזרנו בקבוצת אלמי יזמות נדל"ן פרמיום, חברת בוטיק משפחתית ואינטימית שמתמחה ביזום ובנייה של פרויקטים נבחרים במיקומים הנחשקים ביותר בתל אביב. בקבוצת אלמי מקפידים לעבוד אך ורק עם אנשי המקצוע המובילים בכל תחום, ולספק לרוכשי הדירות מפרט פרימיום אמיתי ללא תוספת עלות. "אנחנו לא מציעים שדרוגים על המפרט שלנו", אומרים באלמי, "המפרט, מראש, מורכב ממוצרים מובחרים".

למשל, מאחר שלאור ההתחממות הגלובלית נדרשת השקעה הולכת וגדלה כדי למזג את האוויר בדירה, כל בניין שבונה קבוצת אלמי זוכה לבידוד תרמי העולה בהרבה על הנדרש בתקן – ובכך המענה לבעיה ניתן עוד במהלך תכנון הדירה. התוצאה היא חסכון עתידי בצריכת האנרגיה לחימום או קירור הדירה.

מהו מפרט טכני\מפרט קבלן?

כל מי שרכש או מתעתד לרכוש דירה בימי חייו נתקל בצמד המלים מפרט טכני או מפרט קבלן, ולאו דווקא הבין מה מסתתר מאחוריהן ועד כמה הן חשובות. המפרט משפיע למעשה לא רק על מחיר הנכס ועל איכות החיים בו, אלא פעמים רבות קובע גם מה יהיו ההוצאות העתידיות עליו. למרות זאת, רבים אינם יודעים כיצד קוראים מפרט. 

המפרט הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר ברכישת דירה: ככל שהמפרט מכיל מוצרים טובים ואיכותיים יותר, כך גם גדל החיסכון המצטבר של הרוכשים, שחוסכים לעצמם שדרוגים בדירה, שנים רבות של תיקונים, ואפילו הוצאות חודשיות שוטפות שיכולות להצטמצם לנוכח מפרט מצויין. 

מתי מקבלים את המפרט מהקבלן?

בדרך כלל הלקוח נחשף למפרט הפרויקט כבר בפגישה הראשונה עם איש המכירות, בשלב הזה תוצג מצגת או רשימה שנותנת מושג כללי ,בראשי פרקים ובליווי דוגמאות לגבי סוג ואיכות המוצרים המוצעים במסגרת המפרט, אך המידע הזה עדיין  לא נחשב מחייב. את המפרט המלא והמחייב הרוכש יפגוש בד"כ במהלך מו"מ משפטי ולפני החתימה הסופית על חוזה המכר (שהמפרט הוא נספח לו), המפרט יועבר לעיון הרוכש ובו ניתן למצוא פירוט מורחב של חומרי הבנייה, סוגי התשתיות, מוצרים ועוד – בבניין, בשטחים הציבוריים ובדירה עצמה.

מה ההבדל בין מפרט לבניין למפרט לדירה? 

על פי חוק המכר, המפרט הוא חלק מהחוזה, והוא כולל את תיאור הבניין והמבנה, השטחים המשותפים, הדירה, ציודה ואביזריה. החלק במפרט שמתייחס לבניין מגדיר את הרכיבים שמהם ייבנו החלקים המשותפים בבניין וחומרי הגמר שלהם – כמו ריצוף לובי, סוג מעלית, סוג חיפוי הבניין, גמר רצפת החניון ועוד. החלק במפרט שמתייחס לדירה נותן את אותו המידע – רכיבים וחומרי גמר – אבל עבור הדירה שבחר הלקוח.

איך מפרט איכותי יכול לחסוך בהוצאות עתידיות?

לדוגמא, בניה ירוקה יכולה להוות חסכון עתידי מובהק בכל הנוגע לצריכת האנרגיה של הבית. 

  • פתחי חלונות גדולים תורמים לחסכון באנרגיה ע"י יצירה של תאורה טבעית מרובה בדירות.
  • בידוד טרמי טוב יתרום לחסכון לא מבוטל בהוצאות האנרגיה בחשמל ומיזוג, אבל גם בידוד אקוסטי טוב הוא חשוב ועשוי לחסוך הוצאה עתידית במיוחד עבור אנשים שרגישים לרעש.
דירה בפרויקט בני דן 48 של אלמי (הדמיה: סטודיו AIKO)

ככלל כל מוצר במפרט, בין אם זה מטבח, ריצוף\חיפוי, חלונות או אפילו מוצרים סניטריים – ככל שיהיה איכותי יותר, הסיכוי לתיקון עתידי או שדרוג המוצר בעתיד יהיה נמוך יותר וככל שיותר מוצרים במפרט יהיו בעלי איכות גבוהה כך החסכון יהיה יותר הוליסטי.

מהם הסעיפים העיקריים במפרט?

במפרט אין סעיפים חשובים יותר או פחות – כולם חשובים באותה מידה ולכן מומלץ לקרוא את כולו. בנוסף למפרט, חשוב מאוד לשים לב לזהות הקבלן המבצע ולניסיון שלו, שכן בסופו של דבר אם הקבלן המבצע יעשה עבודה לא איכותית, המפרט, איכותי ככל שיהיה, ילקה בחסר.

איך אפשר לדעת אם המפרט ברמה גבוהה או לא? 

ראשית חשוב להבין מה זה רמה גבוהה. זה לא סוד שלרוב האיכות הולכת יד ביד עם היוקרה, אבל לא כל מוצר "יוקרתי" בהכרח יהיה גם האיכותי ביותר. אז כשאנחנו רוצים להבין האם המפרט הוא מפרט ברמה גבוהה , גם כשמדובר במפרט יוקרתי, כדאי לשים פוקוס דוקא על האיכות. אפשר לערוך בדיקה בגוגל או ברשתות החברתיות לגבי היצרנים המופיעים במפרט ולבדוק האם יש להם מוניטין של איכות  וכדי לאמוד את איכות המוצרים עצמם, אפשר פשוט להשוות אותם מול מוצרים דומים – בד"כ זה מספיק כדי לקבל אינדיקציה לגבי טיב המפרט המוצע.

מה נחשב לרמת מפרט גבוהה במיוחד?

אנחנו מאמינים שהמפרט שלנו הוא גבוה במיוחד ולכן כדי לענות על השאלה הזאת ניתן כמה דוגמאות ממה שאנחנו מציעים באלמי:

  • בניה. אנחנו לא מסתפקים רק בבניה ירוקה , אשר כמובן חוסכת בעלויות, בנוסף , באלמי משתמשים בטכנולוגיית תכנון שלד מונוליטי לכל המבנה  והתוצאה: מבנה חזק יותר וגם עמיד יותר בעת תזוזת קרקע.
  • חלונות. באלמי מקפידים על חלונות ויטרינה בעלי זכוכית כפולה בידודית ומחוסמת משני הצדדים, בעלת עובי זיגוג גבוה במיוחד – מה שמסייע לבידוד התרמי וגם האקוסטי של הדירות. 
  • דלתות כניסה. דלתות הכניסה בפרויקטים של אלמי הן דלתות פלדה מעוצבות ואיכותיות עם מנגנון סוגר נעילה המעניק שכבת הגנה נוספת מפני פריצות. 
  • מערכות בעלות בידוד אקוסטי ותרמי מעל דרישות התקן, הן למערכות בקירות והן לפתחים.
דירה בפרויקט בני דן 48 של אלמי (הדמיה: סטודיו AIKO)
  • מטבח. המטבחים שמוצעים במפרט של אלמי כרגע הם מטבחי ARITAL, המותג של ARITAL נחשב ליוקרתי במיוחד ויש כמה שחקניות בודדות שנחשבות שוות ערך, אך המאפיין המשותף שלהם הוא האיכות, מרמת חומרי הגלם מהם עשוי המטבח ועד רמת הפונקציונליות שלו ביום יום. 
  • ריצוף וחיפוי. באלמי כל החיפויים והריצוף בחדרים הרטובים ובדירה הם תוצרת איטליה וספרד, כולם מחברות בעלות שם עולמי שנחשבות לטובות ביותר בתחומן: ארג'נטה, קרטייל, סרניסימה, גזיני ופרסלנוסה.
  • מוצרים סניטריים. כל המוצרים הסניטריים בחדרים הרטובים בפרויקטים של אלמי מגיעים מהחברות DURAVIT, GEBERIT, HANSGROHE, DORN-BRACHT, השחקניות המובילות והאיכותיות ביותר בעולם. 

מה הכי חשוב לשדרג ומה פחות?

זו שאלה אישית מאד, שנתונה להעדפותיו המשתנות של כל לקוח ויכולותיו. אחת הסיבות שהחלטנו באלמי שהמפרט שלנו מראש יגלם את כל מרכיבי הפרימיום היא על מנת לתת מחד וודאות גדולה יותר לרוכש מבחינת ההוצאה הכספית הצפויה ברכישה ומאידך לחסוך מראש את ההתלבטות האם כדאי לשדרג ומה.

מהן ה"מלכודות" הנפוצות ביותר במפרטים?  

אנחנו לא יוצאים מנקודת הנחה שליזם כלשהו יש אג'נדה לייצר מלכודות כאלה ואחרות במפרטים שלהם. מפרט שעשוי כחוק חייב לכלול את כל המרכיבים והכל צריך להיות רשום ובסוף גם חתום. יש פה עניין של אחריות אישית של כל רוכש לכל הפחות לקרוא את המפרט כולו. 

הטריק היחיד שנתקלים בו מדי פעם, זה הצגת המפרט כ "מפרט פרימיום" אך הלכה למעשה קיימת "רשימת שדרוגים", בתוספת עלות כמובן – שהיא זו שיכולה להפוך את המפרט בסופו של דבר ל"פרימיום". אבל גם פה, אנחנו ממליצים לרוכשים להפעיל שיקול דעת ולשאול כבר בשיחת הטלפון הראשונה עם נציג היזם מה כוונתם ל"פרימיום" ובאיזו מסגרת מפרט כזה ניתן. 

לקבוצת אלמי יזמות נדל"ן פרמיום >>

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים