בלוג מדלן » מדריכי קניה » ירוק בעיניים: איפה נמצאות 10 השכונות הכי ירוקות במדינת ישראל?

ירוק בעיניים: איפה נמצאות 10 השכונות הכי ירוקות במדינת ישראל?

18/07/2023
צילום מהאוויר של נתניה עיר ימים צילם לב צימבלר וויקימדיה

כדי לקבוע מיהן השכונות הירוקות ביותר בישראל חישבנו מה השטח הירוק שנגיש לתושבים בכל שכונה ושכונה. מסקירת התוצאות עולה תמונה מעודדת – שכונות ירוקות אינן עניין לעשירים בלבד

אין חולק על חשיבותן של ריאות ירוקות לסביבת המגורים: שטחים ירוקים מספקים לתושבים מרחב מפגש ומשחק, עוזרים לייצר קהילה, מאפשרים את קיומו של טבע עירוני ומצמצמים את אפקט אי-החום העירוני (תופעה אקלימית שגורמת להבדל בין אקלים העיר לאקלים השטחים הפתוחים), ושכונות רבות שהוקמו בשנים האחרונות תוככנו מראש תוך שימת דגש מיוחד על הנושא.

כדי לקבוע מיהן השכונות הירוקות ביותר בישראל חישבנו מהו השטח הירוק לתושב בכל שכונה ושכונה, כששטח ירוק הוגדר כפארק, גינה, חורשה, שמורת טבע מוכרזת או כיכר עירונית נגישה רגלית (כלומר לא מעגל תנועה). לא נלקחו בחשבון שטחים פתוחים שאינם מפותחים ושאין כל תוכנית לפתחם בעתיד הקרוב, ושהגישה אליהם אינה מוסדרת, מוגבלת או עשויה להיות אף מסוכנת. בדקנו את השטחים הירוקים לא רק בכל שכונה, אלא גם בטווח ההליכה מהן (400 מ' קו אווירי), ואת השטח הכולל חילקנו במספר התושבים בשכונה. לזה הוספנו גם את מספר הגינות בשכונה, וכך קיבלנו את הרשימה הסופית.

מסקירת התוצאות עולה תמונה מעודדת – במדינת ישראל שכונות ירוקות אינן עניין לעשירים בלבד, ויש ברשימה לא מעט שכונות מעמד ביניים, או אפילו שכונות מעמד בינוני-נמוך, שנמצאות בסמוך לפארקים גדולים ויש בתוכן מספר מרשים של גינות".

עיר ימים, נתניה

עיר ימים היא שכונת יוקרה עם מגדלי דירות חדשים ומלונות שנבנו בקו הראשון לים התיכון. בשכונה כ-4,500 דירות בכ-60 מגדלים בני 17-35 קומות, ובנוסף מתוכננים בה מלונות עם כ-3,000 חדרים. בניית השכונה החלה באמצע העשור הראשון של המאה והסתיימה ברובה, למרות שמספר מגדלים עדיין נמצאים בבנייה ובתכנון, ושורת המלונות במערב השכונה עדיין לא נבנתה. בשכונה יש קניון גדול ומוסדות חינוך לכל הגילאים, והמדד החברתי-כלכלי שלה הוא 9 (מתוך 10), מה שמעיד על אוכלוסייה ממעמד גבוה. המחיר הממוצע למ"ר בשכונה הוא כ-32 אלף שקל.

מצפון לשכונה נמצאת שמורת האירוסים ומדרומה שמורת חוף פולג ושכונת הוילות רמת פולג. פיתוח השכונה כולל פארק מרכזי שחוצה אותה מצפון לדרום, ועוד מספר פארקים וגינות ציבוריות למרגלות המגדלים, שכוללים כ-8 גינות שעשועים. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכאלף דונם, ובהתחשב באוכלוסייה של כ-7,800 ב-2020, מדובר בכ-140 מטר רבוע לתושב. עם זאת, חשוב לציין שרוב השטח הירוק בשכונה עדיין לא מפותח, מה שאומר שאין בו שבילים נוחים או מדשאות, והשימוש בו כרגע הוא למיטיבי לכת.

בשנים הקרובות צפויה להתחיל בניית המלונות בדרום מערב השכונה, ואיתם צפויה העירייה להקים פארק חדש סמוך לחוף הים.

לכל הדירות למכירה בעיר ימים, נתניה >>

כוכב הצפון, תל אביב יפו

כוכב הצפון היא שכונת יוקרה בצפון-מערב תל אביב שממוקמת בסמוך לפארק הירקון ולקו החוף. בניית השכונה החלה בשנות ה-80 של המאה הקודמת ונמשכת עד היום. יש בה כ-2,000 דירות בבניינים בני עד כ-10 קומות, עם מספר מגדלים גבוהים יותר במזרחה. כשהוקמה השכונה היא הייתה צמודה לשדה התעופה שדה דב מצפון (שנסגר מאז), ומצפון מערב לה נמצאת תחנת החשמל רידינג (שלאחרונה הופסקה הפעלתה למספר שנים לצורך שיפוצים). השכונה מוקפת כבישים ראשיים ומהירים שכוללים את דרך נמיר (כביש החוף), שדרות רוקח ורחוב אבן גבירול. למרות כל המטרדים האלה היא מושכת אליה אוכלוסייה מבוססת (מדד חברתי-כלכלי של 9), והמחירים בה הם מהגבוהים בארץ (כ-55 אלף שקלים למטר רבוע בממוצע). 

בתוך השכונה אין הרבה פארקים – יש פארק בגודל 9 דונם שחותך אותה מצפון מערב לדרום מזרח, איפה שעובר ציר תשתיות שאסור לבנות מעליו, ובמתחם סביוני רמת אביב במזרחה יש עוד פארק בינוני. עם זאת, השכונה נהנית מקירבה לפארק הירקון, הפארק העירוני הגדול בארץ, ולחופים ולנמל תל אביב. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-575 דונם, ועם אוכלוסייה של כ-5,600 ב-2020, מדובר בכ-102 מטר רבוע לתושב. 

חשוב לציין שרוב השטח הירוק נמצא מעבר לשדרות רוקח הסואנות, עם מעט חציות להולכי רגל, ושבימים אלה שטחים נרחבים מהפארק שקרובים לשכונה סגורים לציבור בשל עבודות הרכבת הקלה. עם זאת, בשנים הקרובות ייבנה גשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים מעל שדרות רוקח שיוביל לפארק, ובהמשך יוקם גשר המשכי מעל לנחל הירקון עד לרחוב ויצמן. במקביל, הפארק המרכזי של השכונה מתוכנן להתרחב מזרחה, על חשבון חניון גדול של מכללת החינוך סמינר הקיבוצים.

לכל הדירות למכירה בכובכ הצפון, תל אביב >>

רמת שקמה, רמת גן

רמת שקמה היא שכונת שיכונים בדרום רמת גן שהוקמה ב-1954 על שטחי הכפר הפלסטיני סלמה ואוכלסה תחילה על ידי תושבי המעברות הסמוכות. עם השנים סופחו לשכונה מתחמים נוספים. בשכונה יש מוסדות ציבור לכל הגילאים ובמספר זרמים, וכן שבט צופים ומרכז קהילתי. רוב הבנייה למגורים היא של מבני רכבת בני 2 קומות (מבני גן-גג), אך יש בה גם מבני רכבת קלאסיים, בתי דירות בני עד כ-5 קומות, ומספר מגדלים חדשים שנבנו במסגרת התחדשות עירונית. השכונה מרוחקת מכבישים ראשיים ויש לה כניסה ויציאה ראשית אחת מכיוון מערב, וגישות משניות לציר אלוף שדה ושכונת רמת חן במזרח ובצפון. השכונה נחשבה במשך שנים כשכונת מצוקה ובמשך שנים נעשו מספר נסיונות לשיקומה, אך אלה לא צלחו והמדד החברתי-כלכלי שלה נשאר נמוך יחסית ועומד על 5, והמחיר הממוצע למ"ר הוא כ-28 אלף שקל.

אחד מהיתרונות הבולטים (ובין היחידים) של השכונה הוא הקירבה לפארק הלאומי ברמת גן – פארק גדול ומטופח, ולספארי. מלבד הפארק יש בשכונה לא מעט גינות קטנות, כולל שדרות ויצ"ו הירוקות שחוצות אותה ממזרח למערב, כיכר הרב פרדס בכניסה המערבית לשכונה, וגן הקזוארינות בדרומה. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-450 דונם (נתון זה לא כולל את שטח הספארי המגודר), ובחלוקה לכ-6,400 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-70 מטר רבוע לתושב. 

בגלל שזו שכונת קצה ואין בתוכה הרבה תנועה עוברת של מכוניות, מעבר להיותה ירוקה מאוד השכונה גם שקטה ובטוחה לילדים. כאמור, בשכונה החל תהליך של התחדשות עירונית בשנים האחרונות, תהליך שצפוי להתעצם בעשורים הקרובים, עם מספר רב של פרויקטים בתכנון ובביצוע. בנוסף, משקיעה העירייה בפיתוח הפארק הלאומי, ובשנים הקרובות צפויים להיפתח בו סקייט פארק חדש, ומסעדה מחודשת בלב האגם. בשנים הקרובות צפוי להימשך גם פיתוח פארק אריאל שרון – שאמנם לא צמוד לשכונה, אך גם לא מרוחק ממנה. מתחם אחד בפארק הענק שנמצא דרומית לדרך לוד כבר פותח כמעט במלואו, ועוד שטחים נרחבים צפויים להיות מפותחים בעתיד.

לכל הדירות למכירה ברמת שקמה, רמת גן >>

שיכון בבלי, תל אביב

שכונת בבלי נוסדה בשנות ה-60 של המאה הקודמת כשיכון עממי על אדמות הכפר הערבי ג'מאסין על ע'רבי. במהרה גילו חברות קבלניות את האזור הזול יחסית והתחילו לרכוש מגרשים ולהרחיב את השכונה על ידי בניית שיכוני רכבת, והשכונה הפכה משכונת קצה מנותקת לשכונה מקושרת ומבוקשת בצפון העיר. בשנות ה-80 החלו להיבנות בנייני דירות חדשים בדרום וצפון השכונה, ומתחילת המאה ה-21 נבנים בדרום השכונה מגדלי יוקרה במקום בתי 'גבעת עמל' שפונו באלימות, ושבתורם נבנו במקום בתי הכפר הפלסטיני ג'מאסין שננטש במלחמת העצמאות. בשנים האחרונות חלה גם פעילות התחדשות עירונית משמעותית בשכונה, בעיקר בצורת פרויקטים של תמ"א 38, אך גם מספר פרויקטים של פינוי-בינוי. כיום המדד החברתי-כלכלי של השכונה הוא 8, והמחיר הממוצע למ"ר הוא כ-50 אלף שקלים.

תושבי השכונה נהנים מגישה למספר פארקים בתוך השכונה, כולל גן אברמוביץ' הגדול שבדרומו יש אתר ארכיאולוגי, ורצועה ירוקה במזרח השכונה שכוללת גינה קהילתית וגינת כלבים. אך עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבים נמצא בפארק הירקון שמצפון לשכונה. זה אחד האזורים הפופולריים בפארק הגדול, וניתן לראות בו פעילויות מגוונות בכל שעות היום, כולל מסיבות יום הולדת לילדים ומבוגרים, פיקניקים, יוגה וקרקסנות, ופעילויות ספורט. עד לאחרונה הייתה באזור פינת חי, אך בהתייעצות עם התושבים הוחלט לסגור אותה מטעמים הומניטריים. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-675 דונם, ובחלוקה לכ-10,000 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-67 מטר רבוע לתושב. 

בשנים הקרובות צפויה להמשיך מגמת התחדשות הבינוי בחלקים הוותיקים יותר של השכונה, ובדרום השכונה צפויה להמשיך הקמת המגדלים החדשים שיכללו גם גינות פרטיות שאמורות להיות נגישות לכלל התושבים.

לכל הדירות למכירה בשיכון בבלי, תל אביב >>

החרוזים, רמת גן

שכונת החרוזים הוקמה ב-1949 בפאתי רמת גן, על שטח פרדסים, עבור עובדי מפעל עלית. מדרום לשכונה נמצא אזור התעסוקה הראשי של רמת גן, מצפונה נמצא פארק הירקון, וממזרח שכונות הגפן ושיכון ותיקים. ממערב נמצאים נתיבי איילון ומעבר להם תל אביב. בתוך השכונה פועלת המכללה לעיצוב שנקר, אך עד לאחרונה לא היו בה כמעט גני ילדים, ואין בה בית ספר יסודי. בעשור האחרון חווה השכונה גל של התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38, כך שהבנייה בה מתחדשת, אך החיים בה עבור התושבים נהיו קשים עקב מטרדי בנייה רבים, חסימות כבישים, וצפיפות הולכת וגוברת שמבטאת במצוקת חניה ועומסי תנועה.

הבנייה הצפופה בשכונה מתבטאת גם במיעוט של גינות ציבוריות, אך התושבים נהנים מגישה לפארק הירקון הענק, וגם לשדרות הירוקות של שיכון ותיקים. בחלק הפארק שקרוב לשכונה ישנם מתחמים מיוחדים כמו יער ראש ציפור, מרכז צפרות ראש ציפור, והאתר הארכיאולוגי 'גבעת נפוליאון'. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-350 דונם, ובחלוקה לכ-5,250 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-67 מטר רבוע לתושב. 

בשנים הקרובות צפויה להמשיך מגמת התחדשות הבינוי בשכונה במסגרת תמ"א 38, אך לאור התנגדות העירייה להמשך שימוש בתמ"א בעתיד צפויה התחדשות מתחמית במסגרת פינוי בינוי, מה שיאפשר להגדיל את היצע הגינות בתוך השכונה. בנוסף, לקראת סוף העשור צפויה מכללת שנקר לעזוב את השכונה לטובת מגדלים חדשים שיוקמו במתחם הבורסה. במקומה מתוכנן בית ספר יסודי, אך יתכן ותפותח במקום גם גינה ציבורית.

לכל הדירות למכירה בחרוזים, רמת גן >>

נווה אילן, יבנה

שכונת נווה אילן נבנתה החל בשנת 1980 עבור אנשי כוחות הביטחון כשכונת בתים צמודי קרקע על מגרשים של חצי דונם. ב-1986 הפכה המועצה המקומית יבנה לעיר, וזאת לאור הצמיחה המשמעותית באוכלוסייה בזכות השכונה החדשה, שגם העלתה את מעמדה החברתי כלכלי של העיר ואת ערכי הקרקע בה. השכונה נמצאת בפינה הצפון מערבית של העיר, צמוד לכביש 4 ממערב, לאזור התעשייה מצפון, לעיר הותיקה ממזרח, ולשטח פתוח של דיונות מדרום. בלב השכונה יש מרכז ציבורי שכולל בית כנסת, מועדון נוער, מרכז קהילתי וגני ילדים, ובחלקה המזרחי יש בתי ספר, בתי אבות ומרכזים מסחריים, ואת אצטדיון הכדורגל של מכבי יבנה.

בשכונה יש מספר שדרות ירוקות עם מדשאות ועצי צל, ומתקני משחק. בנוסף יש בה פארקים גדולים כמו פארק השרון שהוקם בשנים האחרונות וכולל מתקני משחק וכושר, גינת כלבים, בריכה אקולוגית ואזורי פיקניק. בנוסף, בחלקה הדרומי של השכונה ישנו פארק המים העירוני שהוקם ב-1985 וכולל מדשאות, בריכות ומגלשות מים, אמפיתיאטרון ומגוון פעילויות לכל הגילאים. מדרום לשכונה ישנו מתחם של מגרשי ספורט שכוללים מגרשי טניס, כדורסל וכדורגל, ושטח טבעי ענק של דיונות שצפוי להישמר במצבו הטבעי גם בעתיד. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-420 דונם, ובחלוקה לכ-6,700 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-63 מטר רבוע לתושב. 

מאחר והבנייה בשכונה היא בעיקרה פרטית, לא צפויה התחדשות משמעותית בשכונה, ומאחר והשטחים הציבוריים פותחו ברובם, גם לא צפוי פיתוח משמעותי של גינות חדשות באזור. 

לכל הדירות למכירה בנווה אילן, יבנה >>

הדר יוסף, תל אביב

הדר יוסף היא שכונה ותיקה בצפון מזרח תל אביב שהוקמה ב-1949, ושמות רחובותיה מנציחים קהילות יהודיות שחרבו בשואה. הבנייה בשכונה כוללת מבנים בני 2 קומות שנבנו לאורך שני רחובות בצורת פרסה בחלקה המערבי, ואזור חדש יותר שהוקם בשנות ה-70 ובו מבני שיכון בני 7-12 קומות. בשכונה יש 3 מרכזי קניות ותיקים, וכן מבני ציבור שכוללים גני ילדים, בית ספר יסודי, בית ספר לחינוך מיוחד, בתי כנסת, ומרכז קהילתי. בשנים האחרונות עוברת השכונה תהליכי התחדשות משמעותיים, שכוללים פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי, והפכה לשכונה מבוקשת בקרב משפחות צעירות.

בשכונה יש מספר גינות ציבוריות גדולות שכוללות את גן פרנקפורט, גינת קהילת לודג', חורשת שטרן, וגינת דוד ילין, וכן גינה קהילתית וגינות כלבים. השכונה קהילתית מאוד ובשבתות ניתן לראות בגינות חגיגות ימי הולדת של ילדי השכונה. בנוסף לגינות בתוך השכונה, היא קרובה לפארק הירקון – כולל לאזור גבעת המופעים, גן הוורדים, ומרכז הספורט הלאומי, וכן ללונה פארק. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-490 דונם, ובחלוקה לכ-7,850 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-62 מטר רבוע לתושב. 

בשנים הקרובות צפויה להמשיך מגמת התחדשות השכונה, ומסמך מדיניות שאושר לשכונה לאחרונה מבטיח שההתחדשות בעתיד תאפשר הסדרה של השטחים הציבוריים כך שמבני ציבור ירוכזו במספר מוקדים, וגינות קיימות יוגדלו. בנוסף, קובע המסמך שלאורך רחובות השכונה ינטעו עצי צל רבים לצורך התאמה לשינויי האקלים.

לכל הדירות למכירה בהדר יוסף, תל אביב >>

רחביה, ירושלים

מאז הקמתה לפני כמאה שנה נחשבת שכונת רחביה למוקד האליטה הירושלמית, והיא ידועה כשכונה של מנהיגים פוליטיים, אנשי אקדמיה, שופטים ואנשי רוח. למרות קרבתה למרכז העיר, מדובר בסביבה שקטה ורגועה – רחובות השכונה מוצלים ואינטימיים, ולצד זאת, רחובה הראשי של השכונה – רחוב עזה – הפך בשנים האחרונות למוקד בילוי ופנאי שכונתי. במזרח השכונה נמצאים מספר בנייני מוסדות לאומיים, כולל משרדי הסוכנות היהודית, הקרן הקיימת לישראל וקרן היסוד, וכן בית הכנסת הגדול היכל שלמה והגימנסיה העברית.

בתוך השכונה יש מספר גינות קטנות, כולל כיכר הל אור, כיכר מגנס, וגינה בדרך עזה, אך עיקר השטחים הירוקים הנגישים לתושבים כוללים פארקים גדולים מחוץ לשכונה, וביניהם גן העצמאות, בריכת ממילא, וגן סאקר. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-480 דונם, ובחלוקה לכ-8,750 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-55 מטר רבוע לתושב. 

לכל הדירות למכירה ברחביה, ירושלים >>

לבנה וידידיה, תל אביב

שכונת לבנה וידידיה היא איחוד של שתי שכונות ותיקות בדרום מזרח תל אביב. השכונות הוקמו אחרי מלחמת העצמאות על קרקעות העיירה הפלסטינית סלמה. במשך שנים רבות השכונה הוזנחה על ידי הרשויות ולא הייתה מחוברת לתשתיות כמו מערכת הביוב, ורק לאחרונה בוצע חיבור זה, ושופרו תשתיות השכונה, כולל הסטת נחל כופר מלב שכונת ידידיה לתחום פארק אריאל שרון. הבנייה בשכונה כוללת בנייה לא מוסדרת בחלקה המזרחי (שכונת ידידיה), ומבני שיכון שונים בחלקה המערבי (לבנה). בשנים האחרונות נפתחו בשכונה בית הספר היסודי על שם עופרה חזה, ואשכול גני ילדים.

בשכונה יש לא מעט גינות קטנות, כולל גן עזיזה וגן ראוזניץ, אך עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבים הוא מפארק בגין הסמוך, פארק גדול ומטופח שכולל אגם גדול עם מתקן סקי מים, פינת חי, מדשאות נרחבות ופינות משחקים. בשנים האחרונות גם החל פיתוח של פארק אריאל שרון, שצפוי להיות הפארק הגדול בארץ, אך כיום מפותח באופן חלקי בלבד, אך כולל את חוות שלם הסמוכה לשכונה ובה יש מטעים ומדשאות, ומבני חווה היסטורית שישומרו וישמשו למטרות ציבוריות. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-275 דונם, ובחלוקה לכ-5,200 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-53 מטר רבוע לתושב.

בשנים הקרובות צפויים לצאת לביצוע מספר פרויקטים של פינוי בינוי בשכונה שיוסיפו גינות קטנות נוספות, והמשך פיתוח פארק אריאל שרון צפוי להוסיף עוד מאות דונמים ירוקים בטווח הליכה מהשכונה.

לכל הדירות למכירה בלבנה וידידיה, תל אביב >>

הצפון החדש החלק הצפוני, תל אביב

החלק הצפוני של הצפון החדש היא שכונה ותיקה במרכז תל אביב שכוללת בעיקר בנייה נמוכה של 3-4 קומות, אך לאחרונה החלה בה תנופת התחדשות שצפויה להגביה את הבינוי לכ-8 קומות. יש בה גני ילדים רבים, בתי ספר יסודי ותיכון, הקונסרבטוריון העירוני למוסיקה, המכללה למינהל, בית יד לבנים, ושבילי אופניים רבים שמאפשרים לילדים להתנייד בביטחה. את השכונה חוצה רחוב יהודה המכבי הראשי, רחוב מסחרי עם מגוון חנויות ובתי קפה לאורכו.

בשכונה יש מספר גינות קטנות, כולל גינת אריסטובולוס, גן לואי מרשל, שדרות סמאטס, וגן זינגר. אך עיקר השטח הירוק הנגיש לתושבי השכונה נמצא בפארק הירקון הסמוך. באזור זה של הפארק יש מדשאות ועצי צל, מגרשי ספורט, מתקני משחק, גינת כלבים, ומבנים שמשמשים שבט צופים ואת תנועת הנוער בני עקיבא. מעבר לנחל הירקון נמצאים הספורטק על שלל מגרשי ומתקני הספורט שבו. לפי נתוני מדלן השטח הפתוח הנגיש לתושבי השכונה מסתכם בכ-565 דונם, ובחלוקה לכ-10,900 התושבים מתקבל שטח נגיש של כ-52 מטר רבוע לתושב.

השכונה החלה לעבור בשנים האחרונות תהליך התחדשות באמצעות תמ"א 38, תהליך שצפוי להתגבר בשנים הקרובות מאחר ורוב הבניינים נמצאים בהליך להוצאת היתר. התחדשות מעין זו צפויה להוסיף לצפיפות השכונה, אך לא תוסיף תשתיות כמו גינות, כך שהשטח הירוק לתושב צפוי להצטמצם.

לכל הדירות למכירה בצפון החדש החלק הצפוני, תל אביב >>

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים