בלוג מדלן » מיסים » המדריך למסי נדל"ן ב-2023: אילו מסים מוטלים על נדל"ן בישראל?

המדריך למסי נדל"ן ב-2023: אילו מסים מוטלים על נדל"ן בישראל?

10/01/2021
מס נדלן

כמו בכל עסקה שנעשית בישראל – גם על עסקאות מקרקעין חלים מיסי נדל"ן שונים. מס המוטל על נדל"ן מוטל הן על הצד המוכר והן על הצד הרוכש. מומחי מדלן הכינו מדריך קצר לשני סוגי המס העיקריים – מס רכישה ומס שבח. 

אילו מסים חלים על עסקאות נדל"ן בישראל?

על פי חוק, על עסקת מקרקעין חלים מסים הן על הצד המוכר והן על הצד הרוכש. מס על נדל"ן מחולק לשני סוגי מיסים עיקריים: מס שבח (שחל על המוכרים) ומס רכישה (שחל על הרוכשים), והתשלום המלא שלהם הוא תנאי הכרחי לרישום העסקה בלשכת רישום המקרקעין. את המסים משלמים באחד ממשרדי מיסוי המקרקעין האזוריים, עד 60 יום מתאריך העסקה.

מהו מס רכישה?

בעת רכישת בית פרטי, דירה, קרקע או נכס מסחרי נדרשים הרוכשים לשלם מס שגובהו נקבע כאחוז מסוים משווי הנכס, על פי מדרגות מס. הקריטריונים לקביעת המדרגות הן שווי הנכס והשימוש המתוכנן בו. על דירת מגורים בודדת, למשל, אין מס רכישה עד לשווי של כ-1.75 מיליון שקל, בעוד שעל דירת מגורים שנייה (שנחשבת כדירה להשקעה), יש מס רכישה של 5% עד לסכום של כ-1.3 מיליון שקל. שיעור המס כמובן עולה ככל ששווי הנכס עולה. עבור נכסים אחרים (כמו קרקע, משרדים, חנויות, ומפעלים) מס הרכישה הוא 6% משווי הנכס, בלי קשר לגובהו.

מאחר ולעתים נוצר מצב שרוכשי הדירה עוד לא הצליחו למכור את הדירה הקודמת שלהם, החוק מאפשר להחזיק בשתי דירות מגורים במשך עד 18 חודשים ועדיין לשלם את המס המופחת של דירה ראשונה.

את טבלאות המס ופירוט של הפטורים וההנחות השונות במס רכישה ניתן למצוא במדריך המפורט למס רכישה.

למחשבון מס רכישה ליחצו כאן >>

מהו מס שבח?

מס שבח מקרקעין הוא מס שמוטל על ידי המדינה על רווח הון ממכירת נדל"ן, והוא מחושב במכירת הנכס. המס הוא בגובה 25% מרווח ההון על הנכס, שאותו מוצאים על ידי חישוב ההפרש בין מחיר המכירה של הנכס לבין מחיר הקנייה שלו, עם הצמדה למדד המחירים לצרכן ולאחר קיזוז הוצאות רכישה והשבחה. מאחר ועד ל-2014 היה פטור (די) גורף ממס שבח, את מס השבח לרוב משלמים על הרווח היחסי מ-2014 ועד ליום המכירה (במקרה והנכס נרכש לפני 2014).

את המקדמה של מס השבח משלמים רוכשי הנכס עד 30 יום ממועד העסקה, ואת היתרה משלמים המוכרים עד 60 יום ממועד העסקה.

בחזרה לאתר מדלן >>

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים