בלוג מדלן » מדריכי קניה » כל מה שצריך לדעת על מחיר למשתכן: מהי התוכנית, כמה חוסכים, ומי זכאי?

כל מה שצריך לדעת על מחיר למשתכן: מהי התוכנית, כמה חוסכים, ומי זכאי?

20/12/2020
מחיר למשתכן

תוכנית "מחיר למשתכן" היא אחת התוכניות הכי חשובות שהוציאה ממשלת ישראל במטרה להילחם במחירים הגואים בשוק הנדל"ן, ולנסות לספק דירות מוזלות לזכאים לכך. במהלך חייה ולמרות שלא מעט דירות נבנו בעזרתה, התוכנית זכתה ללא מעט ביקורת. בעזרת מומחי מדלן ערכנו מדריך לתוכנית החשובה הזו. 

מה זה מחיר למשתכן?

שימו לב! תכנית מחיר למשתכן הסתיימה והיום היא נקראת דירה בהנחה

מחיר למשתכן היא תוכנית ממשלתית בעלת שלוש מטרות: הקטנת הנטל הכלכלי ברכישת דירה חדשה, הגדלת היצע הדירות וריסון מחירי הנדל"ן. התוכנית קיימת (במתכונות שונות) מאז העשור האחרון של המאה ה-20', אך היא השתנתה עם השנים – בעיקר בקריטריונים לזכאות להנחה ובמספר הדירות המוזלות. במרוצת השנים התייחסו הקריטריונים למספר הילדים, ותק בנישואין, שירות צבאי ומיצוי כושר השתכרות.

בשנות ה-2000 המוקדמות התוכנית נועדה לתת פתרונות נקודתיים, ובמשך כעשור המספר הכולל של דירות שנמכרו דרכה עמד על כ-8,000 בסך הכל. במתכונתה הנוכחית, שהחלה ב-2015, התוכנית נועדה לתת פתרון רחב יותר על ידי העדפת זוגות נשואים או רווקים מעל גיל 35 שלא הייתה בבעלותם דירה ב-3 השנים האחרונות. מאז שהתחיל הגלגול הנוכחי ניתנו במסגרת התוכנית כ-30 אלף היתרי בנייה, ועלותה למדינה היתה כ-7 מיליארד שקל.

איך עובדת התוכנית?

במחיר למשתכן המדינה מסבסדת הנחה במחיר הקרקע במכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). למכרזים ניגשים יזמי נדל"ן, ומי שמציע את המחיר הנמוך ביותר שלפיו יימכרו הדירות בפרויקט שייבנה על הקרקע זוכה (ומכאן השם – "מחיר למשתכן"). כמובן שבמכרז יש גם תנאים נוספים, שמטרתם לוודא שהמחיר הנמוך לא מושג על חשבון איכות הנכס והחיים של הדיירים העתידיים.

במקביל, רוכשי דירות שעומדים בקריטריונים ("זכאים") נרשמים להגרלות עבור הזכות לרכוש דירה מוזלת בפרויקטים השונים. תחילת התהליך בקבלת אישור זכאות ממשרד הבינוי והשיכון (שעולה 187.20 שקל) ולאחר מכן אפשר להירשם לכל אחת מההגרלות שמפורסמות מפעם לפעם. בהגרלה נבחרים הזוכים ונקבע סדר הבחירה של הדירות על ידי הזוכים.

ההנחות בתכנית נעות בין כ-100,000 שקל לדירה בפריפריה, ועד כמיליון שקל באזורי הביקוש במרכז, וזאת מאחר ומחיר הקרקע במרכז מהווה מרכיב משמעותי יותר במחיר הדירה הסופי.

רוכשי הדירות בתכנית רשאים למכור את הדירה רק אם חלפו 5 שנים מיום קבלת טופס 4, או 7 שנים מיום ההודעה על הזכייה בהגרלה – המוקדם מבין השניים. 

מי זכאי לקנות דירה בתוכנית?

התוכנית מיועדת לחסרי דירה ולמשפרי דיור שעומדים בתנאים מסוימים, בעיקר גיל ומצב משפחתי. בנוסף, זכאים נכים יחידים מעל גיל 21, ובני הישוב בו מתקיימת ההגרלה זכאים להעדפה בהגרלה ("בן מקום" מוגדר כמי שמתגורר ב-3 השנים האחרונות או ב-4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות, בתחום שיפוטה של הרשות שבה ייבנה הפרויקט). מסלול נוסף, ללא הגרלה, הוא מסלול "משתכן צעיר", בו נמכרות דירות שנותרו מהגרלות קודמות ליחידים בני 26-35 שנה.

בניגוד לתכניות סיוע ממשלתיות אחרות, אין בקריטריונים התייחסות למספר ילדים, רמת הכנסה ושירות צבאי.

מהי הגדרת "חסרי דירה"?

  • מי שלא היו בבעלותם דירה או חלק בדירה (מעל לשליש) ב-3 השנים האחרונות.
  • מי שלא שכרו דירה שחל עליה חוק הגנת הדייר (דמי מפתח) ב-3 השנים האחרונות.
  • מי שאינם זכאים (בני רשות) ליחידת דיור בנחלה במשק חקלאי ביישוב קהילתי.
  • מי שאין להם זכויות בדירה בשלבי בנייה.
  • מי שאין להם מעל שליש זכויות בקרקע המיועדת למגורים ושניתן להוציא לה היתר בנייה למגורים.

מהי הגדרת "משפרי דיור"?

קטגוריה זו נוספה ב-2017. משפרי דיור נדרשים למכור את הדירה הנוכחית שלהם תוך 12 חודשים מאכלוס הדירה שנרכשה במסגרת התוכנית. משפרי דיור הם:

  • מי שבבעלותם יותר משליש בדירת מגורים יחידה כיום או ב-3 השנים האחרונות.
  • מי שבבעלותם כיום יותר משליש בקרקע המיועדת למגורים.

מהם תנאי הזכאות על פי מצב משפחתי?

  • זוגות נשואים או ידועים בציבור.
  • זוגות שנרשמו לנישואין בתוך שלושה חודשים.
  • יחידים (רווקים, גרושים ואלמנים) מעל גיל 35.
  • חד הוריים עם ילד אחד לפחות, שהוא רווק וטרם מלאו לו 21 שנה, המתגורר עם ההורה דרך קבע ונמצא בחזקתו. 
  • הורים גרושים מתחת לגיל 35, שילדיהם אינם בחזקתם.
  • זוגות מהמגזר הערבי שהתארסו באופן רשמי בטקס אירוסין.

האם יש תנאי זכאות נוספים?

כן, לנכים ולנפגעי פעולות איבה:

נכה בגפיים תחתונות בן 21 ומעלה המחזיק באישור משרד הבריאות שהוא מרותק לכיסא גלגלים לצמיתות ובעל דרגת נכות לצמיתות בשיעור 75% או יותר; נכים רפואית בשיעור של 50% ומעלה לצמיתות לפי קביעת המוסד לביטוח לאומי, הזכאים לקצבת ניידות ושירותים מיוחדים; נפגעי פעולות איבה בשיעור של 50% ומעלה לצמיתות לפי קביעת המוסד לביטוח הלאומי, הזכאים לקצבת פעולות איבה; נכי משרד הביטחון בשיעור של 50% ומעלה, הזכאים לקצבת משרד הביטחון.

בחזרה לאתר מדלן >>

גלו כל מה שחשוב לדעת לפני שקונים בית

חשוב לדעת לפני שקונים בית - מדלן

פרסומים אחרונים